Ενας γίγαντας στη μάχη κατά των πυρκαγιών
Προσγειώθηκε τελικά χθες στις 4.07 το απόγευμα το ρωσικό πυροσβεστικό αεροσκάφος «Μπέριεφ» ΒΕ-200, το πρώτο από τα τέσσερα πτητικά μέσα που στέλνει η ρωσική κυβέρνηση στη χώρα μας ως βοήθεια για την κατάσβεση των πυρκαγιών. Παρών στην υποδοχή του αεροσκάφους και του πληρώματος ήταν ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Βύρων Πολύδωρας, ο οποίος υποστήριξε ότι είχε ζητήσει και αυτός το αεροσκάφος όταν ξεκίνησε ο χορός των πυρκαγιών στη χώρα μας, ωστόσο δεν ήταν διαθέσιμο. Διατέθηκε, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο κ. Πολύδωρας, όταν ο πρωθυπουργός τηλεφώνησε στον Ρώσο πρόεδρο ζητώντας του τη βοήθεια.
Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο προμήθειας του συγκεκριμένου αεροσκάφους για την ανανέωση του πυροσβεστικού μας στόλου. Το ρωσικό αεροσκάφος «Μπέριεφ» ΒΕ-200 κατασκευάστηκε από την Beriev Aircraft Company, έναν από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές αμφίβιων αεροσκαφών στον κόσμο, με έδρα το Taganrog. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η κατασκευάστρια εταιρεία, το πρωτότυπο αεροσκάφος πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 24 Σεπτεμβρίου 1998. Το δεύτερο πρωτότυπο, με το χαρακτηρισμό Be-200ChS, ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2002.
Πρόκειται για αεροσκάφος διαμορφωμένο για έρευνα και διάσωση, παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και αποστολές αεροπυρόσβεσης.Τον Αύγουστο του 2002, το Be-200 πραγματοποίησε δοκιμές στο αεροδρόμιο Gyumri της Αρμενίας, που βρίσκεται σε ύφος 1.580 μέτρα (5.184 πόδια) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, αξιολογώντας τις πτητικές και επιχειρησιακές δυνατότητες σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών/μεγάλων υψομέτρων, σε ορεινό περιβάλλον. Οι δοκιμές αυτές επιβεβαίωσαν τη δυνατότητα του Be-200 να επιχειρεί αξιόπιστα σε αντίξοες συνθήκες. Το Be-200 είναι ένα αμφίβιο ιπτάμενο τάνκερ με δυνατότητα υδροληψίας. Αποθηκεύει νερό σε οκτώ δεξαμενές, ενώ ανεμοπορεί στην υδάτινη επιφάνεια ή μπορεί να γεμίσει τις δεξαμενές του με νερό ή επιβραδυντικό υγρό από βυτίο στο αεροδρόμιο.
Εξοπλισμός
Ο εξοπλισμός θερμικής απεικόνισης που διαθέτει το αεροσκάφος εξασφαλίζει τον εντοπισμό της εστίας της φωτιάς και προσφέρει επίσης ζωντανό βίντεο σε πραγματικό χρόνο για την επιτήρηση και αξιολόγηση της πυροσβεστικής προσπάθειας.Τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους επιτρέπουν στο πλήρωμα να πετά και να εκτελεί ειδικές προεπιλεγμένες αμφίβιες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης, όπως η προσέγγιση στην εστία της φωτιάς, η προσέγγιση στη ζώνη υδροληψίας, η προσέγγιση προσγείωσης με πτήση έως τα 60 μέτρα, η επισήμανση της θέσης του αεροσκάφους στη διάρκεια ομαδικών επιχειρήσεων υπό συνθήκες χαμηλής ορατότητας κ.ά.
Το πιλοτήριο είναι εξοπλισμένο με χειριστήρια τύπου «stick» αντί των συμβατικών χειριστηρίων, για καλύτερο έλεγχο και εκτέλεση ελιγμών πετώντας σε αναταράξεις, που είναι συχνό φαινόμενο σε περιβάλλον πυρκαγιών και ορεινού γεωγραφικού ανάγλυφου.
Το Be-200 διαθέτει το ολοκληρωμένο σύστημα πτήσης-ναυτιλίας και επικοινωνιών ARIA-200M, τεχνολογίας αιχμής, που εξασφαλίζει αξιόπιστο έλεγχο πτήσης και πλοήγηση σε όλες τις καιρικές συνθήκες και σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Μπορεί να αποθαλασσωθεί ή να προσθαλασσωθεί στο νερό με κυματισμό ύψους έως και 1.2 μέτρα, ενώ μπορεί να υδροδρομήσει σε Κατάσταση Θάλασσας 3, ανεξάρτητα από την κατεύθυνση του ανέμου. Αργά το βράδυ στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας αναμενόταν η άφιξη τριών ακόμα πυροσβεστικών ελικοπτέρων, ενός Μ-26 και δύο Μ-8. Το Μ 26 είναι το μεγαλύτερο ελικόπτερο στον κόσμο, με ανυψωτική ικανότητα 20.000 κιλών και με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 70 επιβατών.
Σε ρόλο αεροπυρόσβεσης το ελικόπτερο μεταφέρει εξωτερικά έναν ειδικό κάδο των 15 κ.μ. Η πλήρωση του κάδου πραγματοποιείται σε διάστημα μόλις 10 δευτερόλεπτων, ενώ για τη ρίψη του νερού που φέρει απαιτούνται 15 δευτερόλεπτα. Το Μ-8 είναι ελικόπτερο σχεδιασμένο τη δεκαετία του 1960 και χρησιμοποιείται από 40 και πλέον χώρες. Κυβερνήτης στο ένα από αυτά τα δύο ελικόπτερα είναι γυναίκα.
Παραπομπή