Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2007

Αρση μονιμότητας: Συνέντευξη με τον Κώστα Χατζηδάκη / Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών

Αρση μονιμότητας: Συνέντευξη με τον Κώστα Χατζηδάκη / Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών

Την απόφασή του να προχωρήσει άμεσα στην πλήρη εφαρμογή του νόμου για τις ΔΕΚΟ σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, ανακοινώνει ο υπουργός Μεταφορών κ. Κ. Χατζηδάκης, ανοίγοντας με αυτό τον τρόπο ένα ακόμη «δύσκολο» θέμα για την κυβέρνηση. Στην εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που παραχωρεί στο «Εθνος της Κυριακής», ο νέος υπουργός τάσσεται σαφώς κατά της μονιμότητας στο Δημόσιο και αφού αναφέρει κωδικοποιημένα τις διατάξεις του νόμου που θα εφαρμόσει, σημειώνει δηκτικά πως «σε όποιον δεν αρέσει να είναι στο δημόσιο τομέα χωρίς το καθεστώς μονιμότητας, μπορεί να διαλέξει κάτι άλλο».

Την προηγούμενη τετραετία ψηφίστηκε νόμος για τη λειτουργία των ΔΕΚΟ. Ομως ποτέ δεν εφαρμόστηκε. Σκοπεύετε να τον ενεργοποιήσετε;

Ο νόμος αυτός περιγράφει ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε: Προσλήψεις εργαζομένων με σχέση αορίστου χρόνου.

Επίσης διαμόρφωση εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας, κατάρτιση business plan με βάση τις αρχές για την εταιρική διακυβέρνηση για τις επιχειρήσεις. Εάν δεν το κάνω, θα παρανομήσω και θα παραπεμφθώ με βάση τον νόμο περί ευθύνης υπουργών. Είμαι αποφασισμένος να τα τηρήσω όλα αυτά σε στενή και αρμονική συνεργασία με το υπουργείο εθνικής Οικονομίας.

Μιλήσατε για το νέο καθεστώς των νεοπροσλαμβανομένων στις ΔΕΚΟ. Είστε υπέρ ή κατά της άρσης της μονιμότητας;

Είμαι απολύτως υπέρ. Δεν θίγονται οι παλαιοί εργαζόμενοι και ούτε θα έπρεπε να θίγουν, διότι προσελήφθησαν με συγκεκριμένες προσδοκίες. Αλλά δεν είναι υποχρεωμένος κανένας από εκείνους που θα δώσουν εξετάσεις τώρα στο ΑΣΕΠ για πρόσληψη να δώσει αναγκαστικά.

Σε οποίον δεν αρέσει να είναι στον δημόσιο τομέα χωρίς το καθεστώς της μονιμότητας, μπορεί να διαλέξει κάτι άλλο.

Θα προχωρήσετε σε περαιτέρω μετοχοποίηση του ΟΤΕ και θα αναθέσετε το management σε ιδιώτη;

Οπως ξέρετε, έγινε μια τελευταία μετοχοποίηση. Αυτή την ώρα δεν προτιθέμεθα να προχωρήσουμε σε κάτι περισσότερο, σε ό,τι αφορά τον στρατηγικό επενδύτη. Προς το παρόν λοιπόν, στο συγκεκριμένο θέμα δεν θα έχετε ειδήσεις.

Πώς αντιμετωπίσατε εσείς την επιστροφή σας από τις Βρυξέλλες όχι μόνον στο εθνικό κοινοβούλιο αλλά και στο υπουργικό συμβούλιο; Σας αιφνιδίασε η επιλογή του Κώστα Καραμανλή;

Δεν το περίμενα. Και είχα τέτοια πίεση για την εκλογή μου στη Β Αθηνών και δεν είχα προλάβει να σκεφτώ τίποτα για την επόμενη μέρα. Από εκεί και πέρα ήρθε η ανάθεση του υπουργείου.

Αλλά πρέπει να σας πω ότι δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμη και, καθώς εδώ είμαι μόνος μου χωρίς υφυπουργό και με 19 εποπτευόμενες ΔΕΚΟ, δεν έχω προλάβει καν να χαρώ.

Το υπουργείο Μεταφορών διαχειρίζεται θέματα που απαιτούν συνεργασία και με άλλους υπουργούς...

Είμαι από τους νεότερους υπουργούς της κυβέρνησης και θα ήταν οξύμωρο να αρχίσω να παριστάνω τον... αρχηγό.

Υπάρχουν συναρμοδιότητες με τα υπουργεία Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών σε πολλά θέματα. Εγώ, διατηρώ καλές σχέσεις με όλους τους υπουργούς και νομίζω πως και με την καλή ανθρώπινη χημεία θα ξεπεράσουμε πολλά θέματα.

Σας φοβίζει η ισχνή πλειοψηφία των 152 βουλευτών;

Υπό ορισμένες προϋποθέσεις αυτό μπορεί να γίνει και πλεονέκτημά μας. Δηλαδή αυτός ακριβώς ο αριθμός μπορεί να μας οδηγήσει και τους βουλευτές και εμάς τους υπουργούς να είμαστε δυο φορές πιο προσεκτικοί στα λόγια και στις πράξεις.

Η πόρτα του γραφείου σας είναι ανοιχτή στους βουλευτές;

Πάντα και κατά προτεραιότητα. Επιδιώκω, ανεξάρτητα από το πού ανήκει ο καθένας, να ανταποδίδω το τηλεφώνημά τους.

ΓΙΑ ΤΑ «ΑΝΤΑΡΤΙΚΑ»
Απαραίτητες οι απόψεις, όμως στο τέλος της μέρας υπάρχει κυβερνητική γραμμή

Σας φοβίζει το γεγονός ότι δεν πρόλαβε να περάσει μήνας από τις εκλογές και υπάρχουν πολλοί βουλευτές που διαφοροποιούνται από επιλογές της κυβέρνησης;

Νομίζω ότι υπάρχει ένας τόνος υπερβολής σε όλες αυτές τις δηλώσεις που έχουν γίνει. Βεβαίως ο καθένας έχει την άποψή του και δεν πρέπει να ποινικοποιήσουμε τις διαφορετικές απόψεις. Εγώ είμαι φανατικός οπαδός του διάλογου και της κατάθεσης προσωπικών απόψεων. Στο τέλος της μέρας όμως υπάρχει κυβερνητική γραμμή.

Θεωρείτε ότι υπάρχουν προσωπικές πικρίες πίσω από τις διαφοροποιήσεις αυτές;

Είμαι δικηγόρος, δεν είμαι ψυχολόγος.

Είστε ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες οι αστικές συγκοινωνίες;

Εχει υπάρξει σημαντική βελτίωση τα τελευταία χρόνια, για την οποία πρέπει να δώσουμε τα εύσημα στον Μιχάλη Λιάπη. Από εκεί και πέρα είναι βέβαιον ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν.

Πρέπει να καταλήξουμε σύντομα σε έναν καλύτερο συντονισμό στο Λεκανοπέδιο, με στόχο την καλύτερη διαχείριση του συστήματος κυκλοφορίας. Προχωρούμε επίσης σε ένα ευρύ πρόγραμμα επενδύσεων, με πρώτη κίνηση την αγορά 520 καινούργιων λεωφορείων.

Θα προχωρήσετε σε αυξήσεις στα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς;

Είναι παρά πολύ εύκολο να προχωρήσουμε σε δωρεάν μεταφορά όλων των επιβατών. Οσοι όμως επιθυμούν μια τέτοια εξέλιξη, τους παρακαλώ να μου πουν με ποιο τρόπο θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι, πώς θα αντικατασταθεί ο παλιός στόλος και πώς θα εξασφαλίσουμε την ασφάλεια των επιβατών. Πρέπει να ξέρετε ότι τα ελλείμματα των δικών μας αστικών συγκοινωνιών είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Για κάθε 40 ευρώ έσοδα, έχουμε 100 ευρώ έξοδα. Πρέπει δε να σας πω ότι έχουν να γίνουν αυξήσεις στα εισιτήρια εδώ και δύο χρόνια. Είναι ένα ζήτημα που θα το συζητήσουμε με τον υπουργό Οικονομίας.

Εχετε καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένη πρόταση ως προς το ποσοστό της αύξησης;

Δεν μπορώ να σας πω ακόμη κάτι. Είναι θέμα γενικότερης πολιτικής της κυβέρνησης.

«ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ» Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ
Εάν δώσω λύση σήμερα, αυτή δεν θα είναι ευχάριστη

Είστε αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση για την Ολυμπιακή και δεν θα μπει «λουκέτο» στην εταιρεία;

Κατ αρχάς πρέπει να σας πω ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Εάν υπήρχαν θα τις είχαν βρει και οι προκάτοχοί μου στο υπουργείο. Αυτό που χρειάζεται είναι προσπάθεια, χαμηλοί τόνοι, σύστημα και συνεργασία με την ευρωπαϊκή επιτροπή. Ο στόχος είναι να βρεθεί μια λύση σύμφωνη με τις δικές μας επιδιώξεις και ταυτόχρονα ισχυρή, προκειμένου να μην αμφισβητηθεί από κανέναν...

Οι επιδιώξεις σας ποιες είναι;

Να ξεπεραστούν τα νομικά προβλήματα που εκκρεμούν στις Βρυξέλλες και στη συνέχεια να αποκρατικοποιηθεί η εταιρεία. Η υπέρβαση των προβλημάτων δεν είναι απλά μία λέξη. Απαιτεί μήνες δουλειάς...

Το «λουκέτο» στην εταιρεία είστε σε θέση να το αποκλείσετε;

Σε κάθε περίπτωση εμείς έχουμε ως στόχο να μη βρεθεί κανένας εργαζόμενος στον δρόμο και ταυτόχρονα να μη μείνουν ακάλυπτα τα νησιά μας. Θέλω να είμαι ο υπουργός που θα βρει λύση στο θέμα της Ολυμπιακής. Και εννοώ αποκρατικοποίηση της εταιρείας. Εάν επιχειρήσω όμως να τη βρω σήμερα, η λύση δεν θα είναι ευχάριστη...

Χρονοδιάγραμμα έχετε θέσει;

Εγώ θα ήθελα να τελειώσω κι αύριο το πρωί, εάν αυτό ήταν δυνατόν. Αλλά δεν πρέπει να τελειώσω αύριο.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που δεν θέλω είναι να ασχολούμαι καθ όλη τη διάρκεια της 4ετίας με το θέμα.

Οταν παραλάβατε το υπουργείο Μεταφορών, βρήκατε λίστα με επίδοξους αγοραστές της εταιρείας;

Υπάρχει πολύ μεγάλη λίστα με υποψήφιους αγοραστές. Ολοι τους όμως «κάνουν πίσω» όταν ενημερώνονται από τους δικηγόρους τους για τα νομικά προβλήματα που υπάρχουν. Πρέπει δε να σας πω ότι ακόμη και λύση να βρεθεί με τις Βρυξέλλες, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι θα βασίζεται σε γέρα θεμέλια, έτσι ώστε να μην μπορεί να την προσβάλει κανείς ανταγωνιστής της εταιρείας. Ωστόσο αυτή την ώρα με ενδιαφέρει πρωτίστως η επίλυση των προβλημάτων. Ξέρετε, τα χρέη της Ολυμπιακής εικάζουμε ότι φτάνουν τα 2,2 δισ. ευρώ. Οι δυο εταιρείες εικάζουμε ότι μπαίνουν μέσα κάθε χρόνο κατά 200 εκατομμύρια ευρώ, μέσο όρο. Το πρόβλημα λοιπόν αντιλαμβάνεστε ότι είναι πολύ σύνθετο.

Εσείς θα θέλατε την ολυμπιακή να «περάσει» σε ελληνικά ή ξένα χέρια;

Εγώ θα ήθελα η Ολυμπιακή να βρεθεί σε χέρια αξιόπιστων επενδυτών που να μπορέσουν να τη στηρίξουν και να την αναπτύξουν.

Για τους εργαζόμενους ποια είναι τα σχέδιά σας. Εάν η εταιρεία πουληθεί, ο νέος ιδιοκτήτης θα απορροφήσει τους εργαζόμενους;

Είναι πολύ νωρίς να σας πω κάτι. Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι εργαζόμενοι είναι ότι κανένας δεν θα βρεθεί χωρίς δουλειά. Κανένας δεν θα βρεθεί στον δρόμο.

Αυτό που λεγόταν περί μετατάξεων, ισχύει;

Είναι πολύ νωρίς να το συζητήσουμε.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: