Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2007

ΣΚΟΠΙΑ: Μετονομασίες χωρίς αντίκρισμα

ΣΚΟΠΙΑ: Μετονομασίες χωρίς αντίκρισμα

Η μετονομασία του αεροδρομίου των Σκοπίων σε «Μέγας Αλέξανδρος» και της Οχρίδας σε «Απόστολος Παύλος» μπορεί να προκάλεσε την έντονη δυσφορία και αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης, αποσυντόνισε όμως τις συναρμόδιες υπηρεσίες σε τέτοιο βαθμό και τις οδήγησε σε τέτοιες «άσφαιρες» κινήσεις, ώστε τα ελληνικά επιχειρήματα στα αρμόδια διεθνή όργανα να κινδυνεύουν να προκαλούν γέλωτες. Συγκεκριμένα:

**Το 2007, όταν τα Σκόπια προχώρησαν σ' αυτές τις απαράδεκτες ενέργειές τους (κατά παραβίαση της Ενδιάμεσης Συμφωνίας, αλλά και της τρέχουσας εντολής του Συμβουλίου Ασφαλείας για την διαπραγμάτευση στο θέμα της ονομασίας), ενημέρωσαν σχετικώς με τη μετονομασία των αεροδρομίων τους τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πολιτικής Αεροναυτιλίας, τονίζοντας όμως ότι δεν ζητούν την έγκριση από τον Διεθνή Οργανισμό Αεροναυτιλίας ICAO προκειμένου να καθιερωθούν οι μετονομασίες αυτές διεθνώς.

Με άλλα λόγια, οι μετονομασίες των αεροδρομίων των Σκοπίων ισχύουν μόνο σε εθνικό επίπεδο για «εσωτερική κατανάλωση». Γίνονται, ωστόσο, τρόπος ώστε να εξοργιστεί η Αθήνα και το όλο θέμα να γίνει αντικείμενο μελλοντικής διαπραγμάτευσης, στο τελικό «δούναι και λαβείν» για την ονομασία των Σκοπίων.

**Η ΠΓΔΜ γνωρίζει πολύ καλώς ότι δεν μπορεί να κατοχυρώσει διεθνώς, δηλαδή μέσω του ICAO, τη μετονομασία του αεροδρομίου της σε «Μέγας Αλέξανδρος».

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Οργανισμού (European Region Air Navigation Plan Κεφ. 3), για να κατοχυρωθεί διεθνώς η αλλαγή ονομασίας στο Κέντρο Ελέγχου περιοχής του αεροδρομίου (και όχι μόνον στο «οικόπεδο» στο οποίο βρίσκεται το αεροδρόμιο), απαιτείται «περιοχική» συμφωνία των κρατών-μελών του οργανισμού. Η συγκεκριμένη απόφαση λαμβάνεται μόνον με ομοφωνία. Επομένως, η Ελλάδα δεν επρόκειτο ποτέ να συναινέσει και γι' αυτό το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» των Σκοπίων είναι μόνον για εσωτερική κατανάλωση και στήριξη του αλυτρωτισμού.

Στην πραγματικότητα, η ΠΓΔΜ δεν έκανε τίποτε άλλο από το να εφαρμόσει... μεταχρονολογημένα την ίδια ακριβώς κίνηση που είχαν κάνει και οι ελληνικές κυβερνήσεις από το 1992 και εντεύθεν.

«Ασφαιρες» ενέργειες

Τότε, εμφανίστηκε υπουργική απόφαση, που «μετονόμαζε» το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Ελέγχου περιοχής σε «Αεροδρόμιο Μακεδονίας» και το αεροδρόμιο της Καβάλας σε «Μέγας Αλέξανδρος».

Αλλά και η Ελλάδα δεν προχώρησε στη διεθνή κατοχύρωση των μετονομασιών αυτών στον ICAO και έτσι τα ελληνικά αεροδρόμια «Μακεδονία» και «Μέγας Αλέξανδρος» λειτουργούν με τις ονομασίες αυτές μόνον για να τονώνεται το εθνικό αίσθημα.

**Το κακό της ιστορίας είναι ότι η ελληνική πλευρά φαίνεται να πίστεψε η ίδια τις... άσφαιρες ενέργειες της.

Ετσι, τον Αύγουστο του 2007 η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ξυπνάει απότομα (πλησίαζαν και οι εκλογές) και ενημερώνει αμέσως το υπουργείο Εξωτερικών ότι τις τελευταίες ημέρες τα Σκόπια παρανόμως ειδοποιούν τα αεροσκάφη που πετούν από Σκόπια προς Μακεδονία ότι εισέρχονται στην περιοχή ελέγχου Θεσσαλονίκης και όχι περιοχή ελέγχου Μακεδονίας, «που είναι η σωστή».

**Τις επόμενες ακριβώς ημέρες η αρμόδια για τα Σκόπια διεύθυνση του ΥΠΕΞ σημαίνει συναγερμό, χαρακτηρίζει την κίνηση των Σκοπίων «απαράδεκτη» και δίνει εντολή στην ελληνική αντιπροσωπεία στον ICAO να προχωρήσει σε «διάβημα», το ίδιο και προς την ΥΠΑ των Σκοπίων, αλλά και στο Γραφείο Συνδέσμου στην Αθήνα..

«(...)Παρακαλούμε όπως προβείτε σε διάβημα... για την απαράδεκτη πρωτοβουλία των Σκοπίων να προχωρήσουν, μετά την μετονομασία του διεθνούς αεροδρομίου Σκοπίων, και στην αυθαίρετη μετονομασία του ελληνικού εναέριου χώρου!!! (σ.σ.: από πότε το FIR Αθηνών έχει γίνει ελληνικός χώρος;) «βαπτίζοντας το Makedonia ACC σε Athinae ACC. Ιδίως να τονίσετε σε συνομιλητές σας ότι η εν λόγω πρωτοβουλία όχι μόνον παραβιάζει τα συμπεφωνημένα εντός ICAO, αλλά επιπλέον θέτει σε κίνδυνο την ίδια την ασφάλεια των αερομεταφορών...».

**Κατ' αυτόν τον τρόπο, πράγματι έχει τεθεί σε κίνδυνο όχι η «ασφάλεια των αερομεταφορών», αλλά η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα των ελληνικών χειρισμών.

Γιατί, τι να κάνει ο ICAO για ένα αεροδρόμιο «Μακεδονίας», για μια περιοχή ελέγχου Μακεδονίας, για ένα αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» που δεν υπάρχουν στα επίσημως διεθνώς κατοχυρωμένα έγγραφά του και δεν χρησιμοποιούνται στις διεθνείς επικοινωνίες;

**Μάλλον θα γελάνε με την καρδιά τους.

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: