Ο αυθεντικός Πραξιτέλης -και μάλιστα στο φως το ελληνικό- είναι άλλος Πραξιτέλης από τον παρισινό. Στην Αθήνα θα δούμε αυθεντικές δημιουργίες του αρχαίου Ελληνα γλύπτη που εισήγαγε τον αισθησιασμό στην πλαστική των κλασικών χρόνων με τις διασημότερες γυμνές αλλά συνεσταλμένες Αφροδίτες του, τους ανέμελους εφήβους του, τους ευλύγιστους Ερωτες και Σατύρους του. Δημιουργίες οι περισσότερες του 4ου αιώνα π.Χ., μαζί με τις επιβιώσεις τους που έχουμε από τα ρωμαϊκά αντίγραφα. Ως εκ τούτου, η έκθεση των έργων του Πραξιτέλη, που εγκαινιάζεται αύριο (μέχρι 31/10/2007) στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, απέχει πολύ από την παρισινή εκδοχή του Λούβρου.
Η γαλλική ματιά, πιο θεατράλε, εστιαζόταν στη διαχρονική επιβίωση της τέχνης του από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, δίνοντας πληθώρα αντιγράφων. Η ελληνική εμμένει στην αυθεντικότητα της πραξιτελικής δημιουργίας, συγκεντρώνοντας γνωστά αριστουργήματα που αποδίδονται στον ίδιο ή στο εργαστήριό του, παραθέτοντας και τεκμήρια αυθεντικότητας.
Η έκθεση της Αθήνας, αν και αισθητά μικρότερη, σε ξεναγεί σε εβδομήντα εννέα έργα πρώτης ποιότητας που επιλέχθηκαν με προσοχή. Δίκαια θεωρεί ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Νίκος Καλτσάς, ότι είναι η καλύτερη που οργάνωσε ποτέ. Χθες το μεσημέρι, όλα έμοιαζαν έτοιμα για τα εγκαίνια.
Μπαίνοντας στην κυρίως αίθουσα, βλέπεις στο βάθος το χάλκινο Εφηβο του Μαραθώνα ανάμεσα σε δύο μαρμάρινες Αφροδίτες, που έφθασαν από το Βατικανό και το Λούβρο. Ο Εφηβος του Μαραθώνα είναι το έργο για το οποίο παραλίγο να δημιουργηθεί διπλωματικό επεισόδιο με τη φίλη Γαλλία, γιατί ανήκει στη λίστα με τα «αμετακίνητα» και δεν ταξίδεψε στο Παρίσι. «Μία ώρα κάναμε να το μεταφέρουμε λίγα μέτρα πέρα από τη μόνιμη θέση του, γιατί οι κραδασμοί έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στο εύθραυστο γλυπτό», μας εξήγησε ο κ. Καλτσάς.
Από αυτό το αριστούργημα, όμως, προηγούνται άλλα. Οπως οι τέσσερις λεπτοδουλεμένες ανάγλυφες πλάκες από το ιερό της Μαντινείας, που απεικονίζουν ένα μουσικό αγώνα με αυλούς μεταξύ Απόλλωνα και Μαρσύα. Μια γλυπτή σύνθεση που είδε ο Παυσανίας κι άκουσε ότι πρόκειται για έργο του Πραξιτέλη. Απέναντι παρατίθενται ογκώδεις βάσεις αγαλμάτων, που φέρουν την ιδιόχειρη υπογραφή: «Πραξιτέλης εποίησεν». Επειτα δίνει ένα δυναμικό «παρών» ο διάσημος Ερμής της Ολυμπίας κι ας εκτίθεται -ο μόνος- στο σύγχρονο αντίγραφό του, αλλά και το αυθεντικό κεφάλι της Βραυρωνίας Αρτέμιδος, ένα έργο που τελευταία αποδόθηκε στη γλυπτοθήκη του Πραξιτέλη από τον πλέον ειδικό στην αρχαιοελληνική γλυπτική, τον καθηγητή Γ. Δεσπίνη.
Η έκθεση κλείνει με έργα του πατέρα του Κηφισόδοτου και των δύο γιων του, Κηφισόδοτου και Τίμαρχου, που λειτούργησαν το εργαστήριο για περίπου έναν αιώνα.
Παραπομπή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου