Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2007

Ελληνική αισιοδοξία για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Ελληνική αισιοδοξία για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη

Αισιόδοξη δηλώνει η ελληνική πλευρά για τη σύσταση της κοινοπραξίας μέχρι το τέλος του έτους

Παρά τα υψηλά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και τα σκληρά παζάρια στα οποία επιδίδονται τα εμπλεκόμενα κράτη (Ρωσία, Ελλάδα, Βουλγαρία) και επιχειρηματικά συμφέροντα, η ελληνική κυβέρνηση είναι αισιόδοξη πως η κοινοπραξία που θα αναλάβει την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη θα έχει συσταθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

"Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις εταιρείες βρίσκονται όντως σε ένα πολύ λεπτό και κρίσιμο στάδιο, να με θυμηθείτε όμως ότι η κοινοπραξία θα έχει συσταθεί μέχρι το τέλος του έτους", δήλωσε στη "Μ" ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης Νίκος Στεφάνου, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της 72ης ΔΕΘ.

Ρωσικές απαιτήσεις

Τον τελευταίο καιρό, η ρωσική πλευρά -που έχει εκ των πραγμάτων το "πάνω χέρι" με ποσοστό συμμετοχής στον αγωγό 51%- ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία είτε να βρουν προμηθευτές για το πετρέλαιο που αντιστοιχεί στη συμμετοχή τους (24,5% η κάθε χώρα) είτε να πουλήσουν τα μερίδιά τους σε πετρελαϊκούς κολοσσούς, που έχουν ήδη εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον.
Υπενθυμίζεται ότι από ελληνικής πλευράς το 23,5% των μετοχών ανήκει στην κοινοπραξία ΕΛΠΕ ΑΕ - ΘΡΑΚΗ ΑΕ (όμιλοι ΕΛΠΕ, Λάτση και Κοπελούζου), ενώ συμβολικό ποσοστό 1% κατέχει το ελληνικό δημόσιο. Από βουλγαρικής πλευράς, το 24,5% ελέγχουν δύο κρατικές βουλγαρικές εταιρείες. Να σημειωθεί ότι για να πουληθούν μετοχές σε τρίτες εταιρείες πρέπει να δώσουν το πράσινο φως οι κυβερνήσεις σε Αθήνα και Σόφια. Με βάση όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, ενδιαφέρον για την αγορά βουλγαρικών μεριδίων έχει εκδηλώσει η αμερικανική Chevron, ενώ πρόσφατα προστέθηκε στους μνηστήρες και η κρατική εταιρεία του Καζακστάν.

Τόσο η ελληνική όσο και η βουλγαρική πλευρά αντιστέκονται προς το παρόν στις πιέσεις των Ρώσων και δεν βιάζονται να πουλήσουν, καθώς περιμένουν να ανέβει ψηλότερα το τίμημα με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι το σίριαλ του πετρελαιαγωγού, που παίζεται ήδη 14 χρόνια, θα έχει και άλλα επεισόδια. Ο αγωγός, ένα έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, αναμένεται να μεταφέρει αρχικά 35 και στη συνέχεια 50 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου το χρόνο. Στόχος είναι να αρχίσει η κατασκευή του εντός του πρώτου εξαμήνου του 2008 (αρκεί να ξεπεραστούν τα προβλήματα με τις συμμετοχές) και να τεθεί σε λειτουργία το 2011.

Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: